Lodowa Kraina jest kolejnym autorskim dodatkiem Cliffa i Dessa. Doczeka艂a si臋 a偶 3 wersji! To absolutny rekord w艣r贸d dodatk贸w nieoficjalnych Magii i Miecza. Jest jedn膮 z 3 cz臋艣ci “Kampanii 3 Masek”. Postanowi艂em j膮 jednak opisa膰 osobno, a to z faktu, 偶e mo偶e ona egzystowa膰 jako osobna kraina, niczym niezwi膮zana z innymi. Owa recenzja to opis (na razie) tylko 1 wersji.

Autorzy 1 wersji: Cliff, Dess

 

Czym jest to rozszerzenie?

Lodowa Kraina to wed艂ug fabu艂y miejsce zamieszkania Wygeona – jednego z syn贸w Bonatara Wspania艂ego. Posiada on jedn膮 mask臋, kt贸ra jest niewyobra偶alnie pot臋偶nym artefaktem. Po wi臋cej informacji fabularnych odsy艂am do instrukcji

 

Co zawiera?

1 wersja zawiera 38 kart Lodowej Krainy oraz 2 karty ekwipunku Lodowej krainy. Troch臋 ma艂o

 

Cel dodatku?

Zdoby膰 pot臋偶ny artefakt – mask臋 Wygeona.

 

Za艂o偶enia

Za艂o偶enia dodatku uwa偶am za bardzo dobre – odleg艂a kraina, o kt贸rej dok艂adniej nic nie wiadomo. Czy ona w og贸le istnieje? Tego te偶 nikt nie wie. Uda膰 mog膮 si臋 tam tylko najwi臋ksi 艣mia艂kowie, niepewni tego co na nich czeka. Czy jednak za艂o偶enia zosta艂y prze艂o偶one na realia? Niestety, nie do ko艅ca. Dosta膰 si臋 do tej krainy jest niezwykle 艂atwo, mianowicie wystarczy uda膰 si臋 na obszar przepa艣ci i rzuca膰 kostk膮 przez dwie tury. Pomy艣lne wyniki zapewniaj膮 w臋dr贸wk臋 po nowych obszarach.
No w艂a艣nie, nowe obszary… a w艂a艣ciwie ich brak. To jest pewne zdegustowanie Dodatek ogranicza si臋 do ci膮gni臋cia kart na jednym obszarze! Tak, dok艂adnie. Ca艂y czas stoimy w miejscu i co tur臋 wyci膮gamy jedn膮 kart臋 Lodowej Krainy. Niby to kolejna przygoda, ale przyk艂adowo karty miejsc nie maj膮 tam racji bytu. Po wykonaniu instrukcji karta l膮duje na stosie ju偶 zu偶ytych, cho膰 nie do ko艅ca. Mianowicie je艣li poszukiwacz zdecyduje si臋 na wyj艣cie z Lodowej Krainy wszystkie karty, nawet te zu偶yte s膮 tasowane i odk艂adane jeszcze raz. Jest to bardzo m臋cz膮ce, bowiem id膮c tam po raz wt贸ry mo偶na natrafi膰 na te same karty, co przyznacie, jest uci膮偶liwe. Zasady s膮 chyba nie do ko艅ca przemy艣lane, lub(co bardziej prawdopodobne) nieszcz臋艣liwie wymy艣lane. Komu bowiem sprawia przyjemno艣膰 stanie w miejscu?

 

Karty

Kilka s艂贸w o samych kartach. Wykonanie, do艣膰 dobre. Mankamentami denerwuj膮cymi mo偶e by膰 r贸偶na wielko艣膰 czcionki, czy klasa przedmiotu(przypadek z lekk膮 maczug膮, Przedmiot k10 ?). Numerki kart nie s膮 wa偶ne, bowiem w tej krainie zawsze ci膮gniemy tylko jedn膮 kart臋 i nie ma problemu kt贸r膮 instrukcje wykonujemy najpierw. Grafiki kart s膮 naprawd臋 bardzo klimatyczne. Znajdziemy mi臋dzy nimi krajobrazy g贸rskie, potwory rodem z krain 艣nie偶nych, artefakty naprawd臋 pasuj膮ce klimatem. Super sprawa, naprawd臋. Rzecz膮, kt贸r膮 oceniam na plus s膮 pomys艂y na karty. Wszystkie opisane maj膮 艣cis艂y zwi膮zek z Lodow膮 Krain膮, tzn. wi臋kszo艣膰 jest pomy艣lana specjalnie pod jej k膮tem. Nie s膮 to karty, kt贸re mo偶na dorzuci膰 do jakiegokolwiek innego dodatku, maj膮 racje bytu (w wi臋kszo艣ci, bo nie wszystkie) tylko w Lodowej Krainie. Dwie karty Spokojnej W臋dr贸wki to po prostu strata tury. Nic w nich z艂ego, uwa偶am ciekawy pomys艂. Sama Prze艂臋cz Wygeona wymaga od nas du偶o si艂y, aby j膮 pokona膰. Dlatego rzecz膮 jasn膮 jest 偶e nie wejdziemy do LK na samym pocz膮tku gry. Przeciwnicy o sile 6 raczej nie maj膮 tam miejsca bytu (podobnie jak karta Trudy Podr贸偶y). Co zauwa偶y艂em, karty s膮 bardziej przychylne dla Poszukiwaczy o Dobrym charakterze. 殴li maj膮 tam naprawd臋 ci臋偶ko. Pod wzgl臋dem zbalansowania, zar贸wno dla Charakter贸w jak i si艂y przeciwnik贸w i zdarze艅 dodatek wypada kiepsko.

 

Wra偶enia z rozgrywki

Po wydrukowaniu kart by艂em pe艂en zapa艂u do gry. Rzecz jasna nie mo偶na wej艣膰 tam tak od razu. Po uzyskaniu oko艂o 10 punkt贸w si艂y i 12 mocy wybra艂em si臋 nad Przepa艣膰 (jak s艂usznie mo偶na zauwa偶y膰 z takim poziomem mo偶na startowa膰 ju偶 powoli po Koron臋 W艂adzy). Wspinaj膮c si臋 (czyli trac膮c dwie tury na dostanie si臋 tam) mia艂em wra偶enie 偶e stoj臋 w miejscu (a wiadomo, kto stoi w miejscu ten sie cofa). Nied艂ugo po dotarciu na g贸r臋 natrafi艂em na Wichur臋 艢nie偶n膮. Zanim przemin臋艂a min臋艂o znowu kilka tur, i to by艂a moja kolejna strata. Zanim znalaz艂em Prze艂臋cz Wygeona min臋艂o kilkana艣cie kolejnych tur. Mia艂em 12 punkt贸w mocy, jest to pewne ryzyko, bowiem nieudana pr贸ba zdobycia Maski ko艅czy si臋 艣mierci膮 na miejscu. Na moje szcz臋艣cie uda艂o si臋 i zdoby艂em Mask臋 Wygeona. Tak wyposa偶ony wr贸ci艂em do gry na Planszy g艂贸wnej. I w艂a艣ciwie po tym zdarzeniu Lodowa Kraina umar艂a 艣mierci膮 naturaln膮. Co to znaczy? Nikt ju偶 jej nie odwiedza艂, bo nie by艂o po co. Po wydobyciu Maski Wygeona nikt ju偶 jej nie odwiedza (przypadek znany z Jaskini). Lecz zauwa偶y艂em inn膮 rzecz. Straci艂em oko艂o 25 tur (licz膮c razem z wspinaniem si臋) na znalezienie tej偶e Maski (prawd臋 m贸wi膮c mia艂em szcz臋艣cie 偶e nie wyci膮gn膮艂em karty fa艂szywa maska). W tym czasie moi przeciwnicy wzro艣li na tyle, 偶e Maska by艂a mi dos艂ownie na nic. I tak kilka tur p贸藕niej kto艣 mi j膮 zabra艂. Tak oto drodzy pa艅stwo traci si臋 koncertowo 25 tur na nic. Kilka nast臋pnych rozgrywek chocia偶 z Lodow膮 Krain膮 to tak naprawd臋 bez niej. Karty by艂y przygotowane do gry, jednak nikt tam nie wchodzi艂. Dopiero po jakim艣 czasie znowu wr贸ci艂a do 艂ask. Jednak wchodz膮c do niej zawsze mia艂em uczucie ze traci艂em czas. Nie ma tam pot臋偶nych artefakt贸w, zdarze艅 czy nieznajomych, kt贸re mog艂yby podnie艣膰 nas wyra藕nie (albo chocia偶 troch臋). Jedynym celem jest Maska Wygeona. A szkoda, bo w臋druj膮c po Podziemiach naszym celem jest Skarbiec. Jednak po drodze mo偶emy spotka膰 kilka rzeczy, kt贸re poprawi膮 nasz膮 sytuacje. LK za艣 ma mo偶e 2 zdarzenia i jednego przyjaciela, kt贸ry daje cos do przodu (i to tak tylko dla Dobrych, 殴li maj膮 ca艂y czas nieciekawie).

 

Podsumowuj膮c

Ze 艣wietnego pomys艂u wyszed艂 bardzo przeci臋tny dodatek. Za艂o偶enia by艂y naprawd臋 dobre, jednak nieciekawe zasady, takie偶 same karty i ilo艣膰 tur, kt贸re s膮 potrzebne na podr贸偶owanie po Lodowej Krainie (sama w臋dr贸wka tam to 2 tury, za艣 droga powrotna to najcz臋艣ciej 3 tury = 5 tur straconych na zupe艂n膮 bezczynno艣膰) skutecznie zniech臋ca Poszukiwaczy do zapuszczania si臋 tam. Praktycznie jedynym mocnym punktem dodatku jest klimat. Jednak tak naprawd臋, przy nieciekawych zasadach oraz irytuj膮cych niekiedy kartach zapomina si臋 o klimacie.

Pozostaje jedno pytanie – czy drukowa膰? Pytanie wbrew pozorom problematyczne. Je艣li planujesz gra膰 w kampanie 3 masek, jak najbardziej. Je艣li jako osobn膮 krain臋, hmm鈥 to w sumie tylko 2 arkusze czarno – bia艂ych kart. Na pewno tuszu szkoda na rewersy. Ka偶da moja rozgrywka to u艂o偶one z boku karty Lodowej Krainy, jednak niecz臋sto ruszane (mo偶e raz na 10 rozgrywek, raz na 15). U偶ywa si臋 ich naprawd臋 rzadko. Zawsze zostaje nam przegl膮danie ich i cieszenie si臋 samym wykonaniem Chocia偶 jest wiele lepszych autorskich dodatk贸w i ten mo偶na wydrukowa膰. Nie zawsze trzeba z niego korzysta膰, a koszt drukowania nie jest zbyt wielki.

 

Plusy:

+ Utrzymanie klimatu odleg艂ej, 艣nie偶nej krainy.
+ Cz臋艣膰 “Kampanii 3 Masek”.
+ ‘Mi艂e’ zako艅czenie w臋dr贸wki.
+ Niewielki koszt druku.

 

Minusy:

– BARDZO NIEPRZYST臉PNE ZASADY!!!
– Masa zmarnowanego czasu w grze.
– Nieciekawy system ci膮gni臋cia kart.
– Niezbalansowane mi臋dzy charakterami Dobry/Z艂y.
– brak planszy.

 

Ocena:

GRYWALNO艢膯: 4/10
ZASADY: 3/10
WYKONANIE: 7/10
KLIMAT: 9/10
OCENA OG脫LNA:6/10

 

Autor recenzji: MAXtoon