Gwiezdny Kupiec

Gwiezdny Kupiec

Motyw zdobywania pieni臋dzy wykorzystano w przer贸偶nych odmianach “Monopolu” – gry legendy. Sukces finansowy jest r贸wnie偶 celem w “Gwiezdnym kupcu”. Jednak, po pierwsze, w por贸wnaniu z “Monopolem” znacznie rozbudowano trywialne zasady dotycz膮ce ekonomii, a po drugie miejsce akcji przeniesiono w odleg艂e systemy gwiezdne niczym w “Gwiezdnych Wojnach”.

Na obszernej planszy znajduje si臋 sze艣膰 uk艂ad贸w gwiezdnych. Gracze wcielaj膮c si臋 w galaktycznych biznesmen贸w kupuj膮 statki kosmiczne i przewo偶膮 mi臋dzy uk艂adami cenne towary bogac膮c si臋 na handlu. Wyst臋puj膮 cztery podstawowe towary, kt贸rych ceny r贸偶ni膮 si臋 w zale偶no艣ci od uk艂adu. Co wi臋cej, ceny te zmieniaj膮 si臋 w trakcie gry wraz ze spadkiem lub wzrostem zainteresowania danym towarem. Opr贸cz zwyk艂ego handlu, od kt贸rego gracze z regu艂y zaczynaj膮, istniej膮 inne sposoby pomna偶ania got贸wki. Odpowiednia przebudowa statk贸w kosmicznych pozwala przewozi膰 pasa偶er贸w mi臋dzy uk艂adami. Budowa fabryk i magazyn贸w umo偶liwia produkowanie w艂asnych towar贸w. Na koniec s膮 jeszcze inne metody zdobywania zysku, kt贸re pozostaj膮 w konflikcie z prawem. Chodzi o przemyt nielegalnych towar贸w czy statk贸w kosmicznych (w wersjach wojskowych) oraz o rzemios艂o kosmicznego pirata, czyli napadanie na statki handlowe innych graczy.

Na pierwszy rzut oka “Gwiezdny kupiec” wydaje si臋 dosy膰 skomplikowany. W rzeczywisto艣ci gra si臋 du偶o 艂atwiej ni偶 mo偶na by si臋 spodziewa膰 po dosy膰 obszernej instrukcji. Jedyny problem stwarza na pocz膮tku mechanizm kupna i sprzeda偶y. Komplikacja ta jest jednak potrzebna, bo wprowadza element dynamiczny do gry. Ceny towar贸w zmieniaj膮 si臋 mianowicie w zale偶no艣ci od zainteresowania danym produktem. Zreszt膮 mechanizm ten wynosi “Gwiezdnego kupca” ponad wszelkie inne hybrydy Monopolu. Sprawia, 偶e gra staje si臋 bardzo ekscytuj膮ca przy ci膮gle zmieniaj膮cych si臋 warunkach rozgrywki.

Ciekawym urozmaiceniem s膮 Wydarzenia i Okazje. Ot贸偶 na pocz膮tku ka偶dej tury ujawnia si臋 przyporz膮dkowane tej turze informacje. Opisuj膮 one albo mo偶liwo艣ci zawarcia zyskownych transakcji, albo wydarzenia wstrz膮saj膮ce ekonomi膮 uk艂ad贸w gwiezdnych. Korzystaj膮c ze swoich Powi膮za艅 gracze mog膮 zaznajomi膰 si臋 wcze艣niej z ukrytymi informacjami i w odpowiednim czasie wykorzysta膰 je tak aby przynios艂y zysk.

Uczestnicy mog膮 te偶 rozwin膮膰 umiej臋tno艣ci negocjuj膮c mi臋dzy sob膮 umowy, warunki wsp贸艂pracy oraz sprzedaj膮c posiadane informacje. Chwilowe zawieszenie broni staje si臋 konieczno艣ci膮, gdy偶 jedna tura “Gwiezdnego kupca” mo偶e przynie艣膰 nag艂y zastrzyk got贸wki, a wtedy szcz臋艣liwy gracz osi膮ga znaczn膮 przewag臋 nad pozosta艂ymi.

Gra oferuje sporo mo偶liwo艣ci, co sprawia, 偶e ka偶da sesja jest niepodobna do poprzedniej. Zdawa艂oby si臋, 偶e obszar dzia艂a艅 (sze艣膰 uk艂ad贸w) jest zbyt ma艂y. W ko艅cu to tylko sze艣膰 p贸l, na kt贸rych mo偶na ustawi膰 偶etony. Nic podobnego! Po p贸艂 godzinie gry uk艂ady obstawione s膮 przez fabryki i magazyny, mi臋dzy nimi kr膮偶膮 floty gwiezdnych statk贸w. Wtedy dopiero zaczyna si臋 prawdziwa zabawa. Gracze stosuj膮 co rusz to inne wybiegi by zdystansowa膰 konkurencj臋 – podkopywanie pozycji rynkowej, sprzeda偶 po zani偶onej cenie, sabota偶e, dzia艂ania agent贸w, blokowanie port贸w itp. stanowi膮 typowe elementy walki o rynek.

Spraw臋 grafiki rozwi膮zano bardzo prosto – nie ma 偶adnej! Gra nie posiada 偶adnych obrazk贸w, poza drobnymi symbolami na 偶etonach statk贸w. Z kolei plansza to jedna wielka tabela. Tabelami, tzw. torami oraz 偶etonami oznacza si臋 wszystkie istotne atrybuty. Plansza zawiera wi臋c Tor Reputacji, Tor Poda偶y/Popytu, Tor Cen, Tor Pozycji Rynkowych itd., a tak偶e zestaw tabel pomocniczych, z kt贸rych odczytywane s膮 wyniki poszczeg贸lnych dzia艂a艅 graczy, o kt贸rych decyduje rzut kostk膮 i modyfikatory. Tutaj, nie w instrukcji, opisano tak偶e cechy statk贸w kosmicznych, agent贸w i za艂贸g. Generalnie po pierwszym rzucie oka na plansz臋 dostrzega si臋 tylko ko艂a reprezentuj膮ce uk艂ady planetarne i wielk膮 liczb臋 tabelarycznych zestawie艅. Jednak uk艂ad planszy jest przemy艣lany, a potrzebne odno艣niki s膮 dzi臋ki temu zawsze pod r臋k膮.

W chwili pojawienia si臋 w Polsce na prze艂omie lat osiemdziesi膮tych i dziewi臋膰dziesi膮tych “Gwiezdny kupiec” osi膮gn膮艂 niesamowit膮 popularno艣膰. Wraz z “Magi膮 i mieczem” stanowi膮 sztandarowe produkty tamtego okresu. Nawet wiele lat po pierwszym wydaniu oferuje doskona艂膮 atmosfer臋. Im wi臋cej graczy zasi膮dzie nad plansz膮 tym lepsze b臋dzie wra偶enie z gry.

 

Opis z portalu: polter.pl


Informacje聽dodatkowe

Wydawnictwo: Encore 鈼 Rok wydania: 1982