Karczemne Historie, jest to zbi贸r kard misji kt贸re Ci膮gnie si臋 na dw贸ch obszarach 鈥濭ospoda鈥 (Kraina Zewn臋trzna), oraz 鈥濳arczma鈥 (Miasto). Dodatek zosta艂 stworzony przez paru autor贸w, posiadam wersje zmieszan膮, dlatego recenzja nie b臋dzie odnosi膰 si臋 do czyjej艣 wersji, zreszt膮 nie r贸偶ni膮 si臋 one wiele od siebie.

 

Autorzy: Cliff i Dess, Vortalatha oraz Lukas

 

Czym jest to rozszerzenie?

Karczemne Historie to dodatek kt贸ry wprowadza szereg misji do wykonania przez poszukiwacza tzw. quest贸w (zada艅), karty te ci膮gni臋te s膮 tylko na dw贸ch obszarach, ale odnosz膮 one si臋 do szeregu innych dodatk贸w oraz postaci.

 

Co zawiera?

Jako, 偶e gram wersj膮 nie pouk艂adan膮 pos艂u偶臋 si臋 spisem z strony Valdiego.

S膮 trzy wersje Pierwotnie Cliff i Dess stworzyli 10 kart kt贸re dzieli艂o si臋 po 5 na dwa pola, na kt贸rych mo偶na by艂o je ci膮gn膮膰. Dodatkowo stworzyli poszukiwacza Profesje Herszta, kt贸ra to karta nie wiadomo dlaczego by艂a opatrzona zwyk艂膮 koszulk膮, co mo偶e wprowadza膰 b艂膮d. Kolejn膮 wersj膮 jest wersja Vortalatha kt贸ra zawiera 20 dodatkowych kart, oraz kolejne karty dorobi艂 a raczej przerobi艂 wi臋kszo艣膰 ju偶 istniej膮cych Lukas oraz doda艂 jeden Magiczny Przedmiot Runiczny Miecz. Przy doborze tali warto pami臋ta膰 o tym 偶eby p贸藕niej w grze nie wyst膮pi艂y dwie podobne karty o tej samej nazwie. U艂atwia to ostatnie posegregowanie tego dodatku przez Valdiego i Lensa, poniewa偶 wcze艣niej by艂o to zamieszczone w jednym zbiorze i trudno by艂o rozr贸偶ni膰.

 

Cel dodatku?

Rozszerzy膰 gr臋 poprzez dodanie misji oraz wymusi膰 przemieszczanie si臋 poszukiwaczy pomi臋dzy dodatkami g艂贸wnie oryginalnymi.

 

Z czym gra膰?

Mo偶na gra膰 z czym si臋 chce, dodatek, a raczej karty s膮 tak stworzone 偶e r贸偶nice pomi臋dzy nimi s膮 minimalne, wa偶ne 偶eby przy doborze kart wybra膰 nie powtarzaj膮ce si臋. R贸wnie偶 mo偶na stosowa膰 jeden zbi贸r kart wybranego autora. Ja jak ju偶 wspomnia艂em gram z kartami wszystkich czterech autor贸w.

 

I co dalej?

No i najwi臋kszym problemem jest ich u偶ycie, ot贸偶 dlatego 偶e Karczemne Historie nie s膮 obowi膮zkowe w w臋dr贸wce po Koron臋 W艂adzy s膮 omijane, brakuje tu tego wymagania odwiedzenia dodatku. Lecz je偶eli gramy ju偶 jaki艣 czas wiemy 偶e warto zajrze膰 w te Historie, poniewa偶 mo偶e to si臋 nam op艂aci膰 za niewielk膮 cen臋. Przyk艂adem do艣膰 sprawnego i szybkiego zdobycia czar贸w jest np. Karta Polowanie na Czarownice, gdzie mo偶emy zablokowa膰 innym graczom mo偶liwo艣膰 odwiedzin u Czarodziejki w mie艣cie, oraz otrzyma膰 dodatkowe czary, za darmo, poniewa偶 tu nie musimy nic po艣wi臋ci膰.
To zadanie akurat jest szybkie do wykonania zreszt膮 ograniczone czasowo, ale zdarzaj膮 si臋 d艂u偶sze zadania jak na przyk艂ad Bratanek Kr贸la w kt贸rym nagroda nie jest ju偶 tak atrakcyjna, bo mo偶na zyska膰 5 mieszk贸w z艂ota i sta膰 si臋 Championem Kr贸lewskim, za czasem nawet p贸艂 gry biegania bo aby otrzyma膰 贸w nagrod臋 trzeba awansowa膰 na Szeryfa i zrzec si臋 tego tytu艂u.

Dodatek 艣wietny, jak ka偶dy z pomys艂贸w Cliffa i Dessa, nie dok艂adaj膮cy 偶adnych dodatkowych plansz a urozmaicaj膮cy rozgrywk臋 w znacz膮cy spos贸b.

 

Karty

Karty nie maj膮 grafik obrazk贸w przedstawiaj膮cych dan膮 misje, ale to w艂a艣nie s膮 Karczemne Historie w kt贸rych chodzi o przekazywane informacje opowie艣ci. Brak grafik w tym wypadku nie jest wad膮. Koszulki bardzo mile zaskakuj膮, niema tu typowego napisu Karczemne Historie tylko w ramce jest zamieszczony u艣miechni臋ty kufel edycjami r贸偶nych autor贸w niewielka, u Cliffa i Dessa brak wyjustowania, u Lukasa ono jest, a jak gram to naprawd臋 tego nie zauwa偶am.

 

Klimat

Klimat czysto Karczmowy, spiski, plotki, informacje, zaczepianie przez Rybak贸w czy jaki艣 osi艂k贸w, to wszystko tu jest. Jak si臋 dobrze wczu膰 po piwie to czasem i g艂ow臋 si臋 odwr贸ci na wsp贸艂gracza 偶eby zobaczy膰 czy Kuflem nie chce nas uderzy膰.
Z balansowanie kart 鈥 Historie s膮 tylko Historiami, niema w nich wi臋kszych r贸偶nic, jedynie czasem d艂ugo艣膰 misji jak膮 si臋 dostanie po wypiciu jednego kufla wi臋cej si臋 wydaje za d艂uga.

 

Czy pozostaje niesmak?

O ile kto艣 zajrzy i skorzysta z dodatku to nie, przynajmniej dla mnie. Id膮c do Karczmy, s艂yszy si臋 r贸偶ne Historie i tak tu jest. Mo偶na by si臋 przyczepi膰 偶e nie zawsze w Gospodzie co艣 opowiadaj膮, ale od tego jest wtedy barman albo nale偶y wyci膮gn膮膰 kart臋 Dzie艅 jak co dzie艅 z arkusza Lukasa i ju偶 nie da si臋 przyczepi膰 do niczego.

 

S艂owo ko艅cowe

Czy wydrukowa膰? Owszem wydruk i sklejenie tego zajmie chwile, jest tanie (niema kolorowych koszulek) a mo偶e ca艂kiem fajnie urozmaici膰 gr臋.

 

Plusy:

+ Klimat Karczmy i Gospody zyskuje nowy wymiar.
+ Misje daj膮 pow贸d odwiedzenia innych miejsc.
+ Prostota wprowadzenia dodatku.
+ 艁atwe i szybkie przyszykowanie dodatku.

 

Minusy:

– Brak wymagania do uko艅czenia gry.
– Czasem misje trwaj膮 za d艂ugo.

 

GRYWALNO艢膯: 8/10
ZASADY: 8/10
WYKONANIE: 9/10
KLIMAT: 10/10
OCENA OG脫LNA: 8,5/10

 

Autor recenzji: PBGG